Kontakt English Kontakt oss English Nyhetsbrev
Tekststørrelse-ikon
PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Fra kaffekvern til bil

Ulf Hamran, Aust-Agder-Museet
Agderposten 21. juni 1986

I mai i år fikk Aust-Agder-Museet en «vanlig 1800-talls kaffekvern» som gave, ‒ av typen med sveiv og skuff. Den er av formpresset jernblikk og har ‒ nå delvis avslitt ‒ maling som imiterer valnøtt-tre. Både messinglokket rett under sveiven, og en etikett på skuffefronten bærer firmanavnet «Peugeot Freres, Valentigney (Doubs).» 

Den oppvakte leser har nok alle rede gjettet at dette er det berømte bilfirmaet.

Brødrene Jean Pierre og Jean-Fredéric Peugeot startet jernstøperi i 1810. Etter at de hadde utviklet nye metoder for koldvalsing av stål, åpnet det seg muligheter for kvalitetsproduksjon av sagblad, fjærer av alle slag, verktøy o.l. som førte til rask og betydelig ekspansjon. Krinolinemoten i 1850-årene ga marked for krinolilnestativer av tynt fjærstål: bare i 1858 produserte Peugeot hele 25.000 stativer. Og alle franske hjem ble utstyrt med kjøkkenkniver og all annen slags redskap fra Peugeot, ‒ også kaffekverner maken til «vår».

Etter J.F. og J.P. Peugeot overtok brødrene Eugéne og Armand ledelsen. Armand var utdannet som ingeniør i Leeds. Han kom hjem derfra i 1871 som en entusiastisk sykkelrytter, og ville sette i gang med sykkelproduksjon. Først i 1885 lyktes det ham å overtale broren og onkelen til å sette sykler på programmet. Takket være firmaets nett av forhandlere over hele Frankrike, ble «Cycles Peugeot» snart et av de store merker.

Armand Peugeot hadde nye ideer. På en utstilling i 1889 viste han en dampdrevet automobil, utviklet i samarbeid med Léon Serpollet. Den hadde tre hjul og to sitteplasser, ‒ og ble en total fiasko. I 1800 bygde Armand sine tre første bensindrevne biler, alle med Daimler-motor. I sykkelløpet Paris-Brest-Paris 1891 klarte hans firehjulsbil å kjøre ruten med godt resultat, og dette ga gjennomslag. Året etter bygde Peugeot 20 biler, og i 1896 var produksjonen årlig kommet opp i 92 stykker.

Da Armand røk uklar med den øvrige ledelse, brøt han opp fra Valentigney og grunnla Societé des automobiles Peugeot i Lille.

1901 var produksjonen der i full gang. Moderselskapet hadde i mellomtiden begynt å lage motorsykler, og i 1906 sendte det ut sin firesylindrede bil «Lion Peugeot». Få år etter ble selskapene igjen forenet som Societé Anonyme (d.v.s. A/S) des automobiles et cycles Peugeot. Man utvidet, og nye fabrikker ble bygd i Sochaux 1912. Og siden har som kjent sykler og biler vært konsernets viktigste produkter.

Men fremdeles er ethvert fransk kjøkken utstyrt med redskap og husholdningsmaskiner av ny dato, som bærer Peugeot-løvens merke.

Referanser til KUBENs samlinger
Gjenstander: AAM.20701, kaffekvern.



Emneord:

Etter 1800,
Museum,
Gjenstander,
Industri,
Europa


Peugeot forbindes kanskje først og fremst med produksjon av biler, men har et langt mer variert repertoar i sin historiske portefølje.


Nytt om gammelt. Artikkelserie.
Nytt om gammelt. Artikkelserie fra KUBEN, Aust-Agder museum og arkiv. Publisert i Agderposten 1983-2004.