Banner

Lærerinformasjon

Document Actions

Skolesidene er for elever både i ungdomskolen og videregående skole. De er først og fremst beregnet for historiefaget, men noen av oppgavene er tverrfaglige.

 

Elevene skal gjennom Eydehavnportalens ulike undervisningsopplegg kunne forstå mer av det norske samfunnet på 1900-tallet, og kunne øve seg i enkel håndtering av historiske kilder. Det er ikke meningen at skolesidene skal være lokalhistoriske, men vise generelle trekk ved det norske industrisamfunnet med hjelp av eksempler fra Eydehavnsamfunnet.

 

Elevene vil finne fem ulike temaer knyttet til forskjellige perioder i industrisamfunnets historie på 1900-tallet. Til hvert tema vil det være en lettlest tekst som alltid må leses gjennom før man tar fatt på oppgavene. Videre følger oppgaver av ulik art og vanskelighetsgrad. Noen tar utgangspunkt i teksten, andre i historiske kilder eller nettstedet som helhet.

 

Den beste måten å sette seg inn i temaene og oppgavene på er lese gjennom dem godt, og gjerne gjøre dem selv, før dere setter elevene i gang. Det kan likevel være nyttig med litt informasjon om de fem temaene og de ulike oppgavene som er knyttet til disse: 

-          Sam Eyde og industrialisering

-          Barndom og ungdom

-          Krig og sabotasje

-          Avindustrialisering og miljøproblem

-          Dagens samfunn: Terje fra Stranda

 

 

Skolesidene på Eydehavnportalen skal dekke flere momenter i læreplanene både for ungdomskolene og videregående skole. Her finner dere kompetansemålene i læreplanene som sidene bygger på, samt en litteraturliste som ble brukt i utformingen av tekstene:

      Læreplanmål

      Litteraturliste 

 

Det er ofte vanskelig å forutsi hvilke problemer som oppstår når skolene skal sette i gang å arbeide med temaene, derfor er vi avhengig av at dere gir oss tilbakemeldinger slik at sidene kan utbedres. Er det noe dere lurer på, eller noe dere ønsker å gjøre oss oppmerksomme på, send en e-post til postmottak@aaks.no

 

Sam Eyde og industrialisering:

Tre oppgaver er knyttet til denne teksten om det som er blitt kalt den andre industrielle revolusjon i Norge.

 

Oppgave 1: Her skal elevene plassere utsagn i riktig tidsperiode. Man bør bruke både innledningstekst og lærebok som hjelpemiddel. Elevene eller læreren bør skrive ut siden før man setter i gang.

 

Oppgave 2: Passer nok best for ungdomskoleelever. Ved å bruke sida om Sam Eyde som finnes på Eydehavnportalen skal elevene finne riktig årstall til hendelser i Sam Eydes liv.

 

Kildeoppgaver: Her skal elevene studere historiske kilder som avslører at det fantes ulike syn på industrialiseringen og kraftutbyggingen. Man får se kildene i både sin originale form og i maskinskrevet versjon. Elevene må studere kildene og utføre tilhørende oppgaver. Noen av oppgavene er krevende og passer nok best for elever i videregående skole.

  

Barndom og ungdom:

Her er oppgavene knyttet til lydklipp fra to eldre mennesker som hadde sin barndoms- og ungdomstid på Eydehavn, før og under forrige verdenskrig. Lydklippene viser ikke bare den gode barndommen, men også vonde og vanskelige opplevelser. Derfor bør læreren på forhånd høre gjennom lydlippen slik at han/hun kan si noe om dette. Det er jo også mulig å høre lydklippene sammen med elevene. Elevene må lese teksten og høre lydklippene før de kan ta fatt på oppgavene.

 

Her finnes også morsomme multimediapresentasjoner om boforholdene på Eydehavn.

 

 

Krig og sabotasje

Her finner du både vanlige arbeidsoppgaver og kildeoppgaver som handler om annen verdenskrig i Norge. Alle oppgavene er i større eller mindre grad knyttet til tekstsiden, derfor må denne i alle tilfeller leses godt.

 

Oppgave1: Elevene skal selv vurdere hva de tror var viktige årsaker til at motstandsbevegelsene i Norge valgte å ikke bruke våpen mot tyskerne de første krigsårene. Oppgavene kan synes vanskelige fordi det ikke finnes noe fasitsvar. Elevene må her tenke selv, og forsøke å begrunne sine valg. Som lærer må man forsøke å få til meningsutveksling og diskusjon mellom elevene. Skjemaet med de ulike utsagnene kan det være smart å skrive ut.

 

Oppgave 2: Ved å analysere diagrammer kan man lære mye historie. Diagrammet om norsk produksjon og eksport av aluminium 1938-44 kan knyttes til Eydehavnsamfunnet, fordi en av Norges ledende aluminiums produsenter på denne tiden lå der.

 

Kildeoppgave 1: Elevene skal besvare spørsmål knyttet til et dokument som ble brukt i forbindelse med sabotasjeaksjonen mot Arendal Smelteverk på Eydehavn. Dokumentet er på engelsk. Det kan derfor være lurt å skrive det ut, og bruke en engelsktime til å gjennomgå dette sammen med elevene før de begynner å svare på selve spørsmålene. Til dokumentet er det også laget en ordliste.

 

Kildeoppgave 2: Elevene skal bruke rapporten fra sabotasjegruppen som utførte sabotasjeaksjonen mot Arendal Smelteverk. Dette er en ganske lang og omfattende kilde, men den er svært spennende å lese. Man skal bruke dokumentet til å besvare noen lengre oppgaver, som for eksempel å lage avisintervju eller artikkel. Noen av oppgavene vil passe best for ungdomskolene, andre for videregående. Elevene kan også se på kartskisser og flyfoto som ble brukt i forbindelse med sabotasjeaksjonen.

 

Det er også laget en film om sabotasjeaksjonen mot Arendal Smelteverk. Denne filmen kan vises for hele klassen eller elevene kan se den hver for seg på PCen. Ønsker dere å arbeide med kildeoppgave 1 passer det best å vise vise filmen i etterkant av opplegget. Filmen er på 15 minutter¸se filmen

 

Avindustrialisering og miljøproblem:

Teksten viser hvordan industribedriftene de senere år har fått problemer pga både økende miljøkrav og en globalisert økonomi. Teksten passer best for elever fra 10.kl og oppover, og man kan ta den i bruk både i geografi, samfunnskunnskap og historie. I tilknytning til teksten følger noen oppgaver, samt en nettoppgave om Miljøstiftelsen Bellonas aksjon på Eydehavn i 1997. Her finnes også en multimediapresentasjon som viser produksjonsprosessen ved Arendal Smelteverk.

 

 

Dagens samfunn: Terje fra Stranda:

Elevene får lese en tekst om en gutt på 13 år fra Eydehavn . I teksten finnes det klikkpunkter. Noen av disse (silikose, pinsevenner) er knyttet til en tekst om et emne, her finnes også oppgaver. Andre av klikkpunktene er knyttet til multimediapresentasjoner om ulike forhold i Eydehavnsamfunnet (SIKA-produksjon, arbeiderboliger og Buøya). Denne siden passer best for elever på ungdomstrinnet.

 

Kompetansemål

 

Kompetansemål etter 10. trinn:

 

-          skape fortellinger om mennesker i fortiden, og slik vise hvordan samfunnsmessige rammer påvirker menneskers tanker og handlinger

-          (…) eksempler på hendelser som har bidratt til å forme dagens Norge (…)

-          (…) vurder kilder kritisk og vise hvordan ulike kilder kan gi forskjellige fremstillinger av historie

-          presentere viktige utviklingstrekk i norsk historie i første halvdel av 1900-tallet, og forklare hvordan disse peker fram mot dagens samfunn

-          (…) beskrive trekk ved det moderne Norge

-          forklare teknologiske og samfunnsmessige endringer som følge av den industrielle revolusjon

 

 

 

Kompetansemål etter Vg3:

 

-          identifisere og vurder historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske fremstillinger

-          bruke digitalt verktøy til å planlegge, gjennomføre og presentere en problemorientert undersøkelse ut fra egne spørsmål til et historisk materiale

-          (…) undersøke hvilken betydning den (industrielle revolusjon) fikk for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet

-          gjøre rede for noen økonomiske, sosiale, politiske og kulturelle utviklingstrekk i Norge etter 1945

-          gjøre rede for hvordan arbeidsliv (…) har endret seg i Norge fra 1800-tallet og fram til i dag

-          (…) diskutere hvilke faktorer som har hatt betydning for innbyggernes livssituasjon (i et lokalsamfunn).

 

 

Litteratur:

Abrahamsen, Olav A. og Aase Andreas 2004. Portal Verden etter 1850. Oslo

Bergh, Trond mfl. 1983. Norge fra U-land til I-land. Oslo

Berntsen, Harald 1980. Trekk fra Stokkens historie ca. 1600-1962. Kragerø

Enggrav, Oddvar A 1989. Operasjon ”Company” (manuskript).

Furre, Berge 1991. Vårt Århundre. Oslo

Helle, Knut mfl. 1998. Aschehougs Norges Historie. Oslo.

Hodne, Fritz 1981. Norges økonomiske historie. 1815-1970. Oslo

Jensen, Erling og Ulstein, Ragnar (red) 1962. Kompani Linge, Folkeutgave. Oslo

Libæk mfl. 2002. Historie 2. Oslo

Lund, Erik 1998. Innblikk Historie 9. Oslo.

Nielsen, May-Brith Ohman 2004. Portal Norge etter 1850. Oslo

Nystad, J.F og Solerød, H. 1997. Samfunnsgeografi. Oslo

Nøkleby, Berit og Hjeltnes, Guri 2000. Barn under krigen. Oslo

Store Norske Leksikon 1980. Oslo

www.bellona.no

www.ssb.no

www.stf.no

Opprettet av brit
Sist endret 2007-01-29 12:37

AAKS_logo