Forskrift til opplæringslova
§ 3-3.
Grunnlaget for vurdering i fag er dei samla kompetansemåla i læreplanane for fag slik dei er fastsette i læreplanverket, jf. § 1-1 eller § 1-3.
(lovdata.no)

kompetanse kommer av det latinske ordet competentia, og refererer til «å kunne noe», «å være i stand til»
( wikipedia.no)

Røvere på vei til rettested

"Formaalet med undervisningen i kristendom er at utvikle barnenes religiøse sans og forberede dem for et liv som lemmer av kirken og det kristne borgersamfund."
(Skoleplan for Arendal folkeskole 1919)

Aalholm ute i potetåkeren

I faget jordberskrivelse skal elevene ha: ”Et nogenlunde fuldstændig kjendskap til fædrelandet, dets beskaf-fenhet, folkets livsvilkaar og næringsveier.”
(Skoleplan for Hamar folkeskole 1908)

Hove skog

"Ved at hjælpe eleverne til i historien at se folkets liv i lys av hjemmets liv, dets grad-vise utvikling, og sam-menhængen mellem det som sker, søker man at vække deres ansvarsfølelse, almen-aand og fædrelands-kjærlighet."
(Skoleplan for Hamar folkeskole 1908)

Filmteam ute i skjærgården

I norskfaget skal elevene trenes i:
”Færdighet i læsning med tydelig uttale samt riktig og naturlig betoning, og dygtihet i at opfatte og gjengi det som læses.
Dygtighet i skriftlig fremstilling av kjendt stof, uten grovere feil mot sprogbruk og almindelig retskrivning.”
(Skoleplan for Hamar folkeskole 1908)

Aalholms protokoll

Undervisning i historie i
4. klasse:
"Fædrelandets historie til borgerkrigene læses og repeteres"
(Skoleplan for skolene i Barbu herred 1892)

Nede i arkivmagasinet på jakt etter kilder

Ordensreglement
"Læreren skal paase, at alle Børn kommer paa Skolen til bestemt Tid, renvaskede og i en, saavidt mulig, ren og hel Paaklædning"
(Skoleplan for Arendals folkeskole 1892)

kompetansemålene

”Maskene på Tromøy kirke” – levninger fra norsk middelalder

  Fellesfaget Historie Vg2
    Historieforståelse og metoder
      • finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger
• bruke digitale verktøy til å hente informasjon fra ulike medier og vurdere den kildekritisk i egne
  framstillinger
    Samfunn og mennesker i tid
      • gjøre rede for samfunnsforhold og statsutvikling i Norge fra ca 700 til ca 1500 og diskutere mulig
      påvirkning fra andre kulturer, samfunn og stater

  Programfaget Historie og filosofi I Vg2
    Middelalder og kildebruk
      • vurdere verdien av utvalgte levninger og beretninger som kilder til kunnskap om ulike emner i
  middelalderen

  Fellesfaget Religion og etikk Vg3
    Religionskunnskap og religionskritikk
      • presentere og drøfte ulike dimensjoner ved religionene: lære, myter og fortellinger, ritualer,
  opplevelser, etikk, sosial organisering, kunst og materielle uttrykk


”Tromøypoteten” – innvandring, fremmedfrykt og opplysningstid

  Fellesfaget Historie Vg2
    Historieforståelse og metoder
      • finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger
• bruke digitale verktøy til å hente informasjon fra ulike medier og vurdere den kildekritisk i egne
  framstillinger
    Samfunn og mennesker i tid
      • gjøre rede for næringsutvikling i Norge fra ca 1500 til ca 1800 og analysere virkningene for
      sosiale forhold i denne perioden


Hove skog – landskap og ressurs

  Fellesfaget Geografi Vg1
    Landskap og klima
      • forklare korleis indre og ytre krefter formar landskap, og kjenne att typiske landformer i Noreg
• beskrive naturlandskap og forskjellige kulturlandskap og forklare samanhengar og skilnader
  mellom dei
• diskutere estetiske og økonomiske verdiar i landskap
    Ressurser og næringsverksemd
      • gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig
      ressursutnytting
      • gje døme på og samanlikne ulike former for arealbruk i Noreg
      • drøfte miljøkonsekvensar i norske og samiske samfunn av bruk og inngrep i naturområde
      • gje døme på korleis ein har utnytta ressursane i Noreg og drøfte korleis endringar i nærings-
        strukturen har påverka lokalisering og busetnadsmønster


Kortfilmene om Hove – PR-stunt eller historiske framstillinger?

  Fellesfaget Historie Vg2
    Historieforståelse og metoder
      • finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger
• bruke digitale verktøy til å hente informasjon fra ulike medier og vurdere den kildekritisk i egne
  framstillinger

  Fellesfaget Historie Vg3
    Historieforståelse og metoder
      • identifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne
  historiske framstillinger
• utforske ulike korte historiske framstillinger av en og samme hendelse, og diskutere forfatternes
  valg av innfallsvinkel og spørsmålsstilling

  Norsk Vg1, Vg2, Vg3
    Vg1 Sammensatte tekster
      • beskrive samspillet mellom muntlig og skriftlig språk, bilder, lyd og musikk, bevegelse,
  grafikk og design og vise sammenhengen mellom innhold, form og formål
• beskrive estetiske uttrykk i teater, film, musikkvideo, aviser og reklame og drøfte ulike funksjoner
  knyttet til språk og bilde
    Vg2 Sammensatte tekster
      • vurdere bruk av estetiske virkemidler i ulike medier
    Vg3 Sammensatte tekster
      • sammenligne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet
      • analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og Internett ved
        hjelp av begreper fra retorikken
    Vg3 påbygging til generell studiekompetanse Sammensatte tekster
      • vurdere bruk av estetiske virkemidler i ulike medier
      • sammenligne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet


Hvilke kilder bygger filmene på?

  Fellesfaget Historie Vg2
    Historieforståelse og metoder
      • finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger
• bruke digitale verktøy til å hente informasjon fra ulike medier og vurdere den kildekritisk i egne
  framstillinger

  Fellesfaget Historie Vg3
    Historieforståelse og metoder
      • identifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne
  historiske framstillinger
• utforske ulike korte historiske framstillinger av en og samme hendelse, og diskutere forfatternes
  valg av innfallsvinkel og spørsmålsstilling