kompetanse kommer av det latinske ordet competentia, og refererer til «å kunne noe», «å være i stand til»
(
wikipedia.no)
"Formaalet med undervisningen i kristendom er at utvikle barnenes religiøse sans og forberede dem for et liv som lemmer av kirken og det kristne borgersamfund."
(Skoleplan for Arendal folkeskole 1919)
I faget jordberskrivelse skal elevene ha: ”Et nogenlunde fuldstændig kjendskap til fædrelandet, dets beskaf-fenhet, folkets livsvilkaar og næringsveier.”
(Skoleplan for Hamar folkeskole 1908)
"Ved at hjælpe eleverne til i historien at se folkets liv i lys av hjemmets liv, dets grad-vise utvikling, og sam-menhængen mellem det som sker, søker man at vække deres ansvarsfølelse, almen-aand og fædrelands-kjærlighet."
(Skoleplan for Hamar folkeskole 1908)
I norskfaget skal elevene trenes i:
”Færdighet i læsning med tydelig uttale samt riktig og naturlig betoning, og dygtihet i at opfatte og gjengi det som læses.
Dygtighet i skriftlig fremstilling av kjendt stof, uten grovere feil mot sprogbruk og almindelig retskrivning.”
(Skoleplan for Hamar folkeskole 1908)
Undervisning i historie i
4. klasse:
"Fædrelandets historie til borgerkrigene læses og repeteres"
(Skoleplan for skolene i Barbu herred 1892)
Ordensreglement
"Læreren skal paase, at alle Børn kommer paa Skolen til bestemt Tid, renvaskede og i en, saavidt mulig, ren og hel Paaklædning"
(Skoleplan for Arendals folkeskole 1892)
”Maskene på Tromøy kirke” – levninger fra norsk middelalder
Fellesfaget Historie Vg2 | ||||
Historieforståelse og metoder | ||||
• finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger |
||||
• bruke digitale verktøy til å hente informasjon fra ulike medier og vurdere den kildekritisk i egne | ||||
framstillinger | ||||
Samfunn og mennesker i tid | ||||
• gjøre rede for samfunnsforhold og statsutvikling i Norge fra ca 700 til ca 1500 og diskutere mulig | ||||
påvirkning fra andre kulturer, samfunn og stater |
Programfaget Historie og filosofi I Vg2 | ||||
Middelalder og kildebruk | ||||
• vurdere verdien av utvalgte levninger og beretninger som kilder til kunnskap om ulike emner i |
||||
middelalderen |
Fellesfaget Religion og etikk Vg3 | ||||
Religionskunnskap og religionskritikk | ||||
• presentere og drøfte ulike dimensjoner ved religionene: lære, myter og fortellinger, ritualer, |
||||
opplevelser, etikk, sosial organisering, kunst og materielle uttrykk |
”Tromøypoteten” – innvandring, fremmedfrykt og opplysningstid
Fellesfaget Historie Vg2 | ||||
Historieforståelse og metoder | ||||
• finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger |
||||
• bruke digitale verktøy til å hente informasjon fra ulike medier og vurdere den kildekritisk i egne | ||||
framstillinger | ||||
Samfunn og mennesker i tid | ||||
• gjøre rede for næringsutvikling i Norge fra ca 1500 til ca 1800 og analysere virkningene for | ||||
sosiale forhold i denne perioden |
Hove skog – landskap og ressurs
Fellesfaget Geografi Vg1 | ||||
Landskap og klima | ||||
• forklare korleis indre og ytre krefter formar landskap, og kjenne att typiske landformer i Noreg |
||||
• beskrive naturlandskap og forskjellige kulturlandskap og forklare samanhengar og skilnader | ||||
mellom dei | ||||
• diskutere estetiske og økonomiske verdiar i landskap | ||||
Ressurser og næringsverksemd | ||||
• gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig | ||||
ressursutnytting | ||||
• gje døme på og samanlikne ulike former for arealbruk i Noreg | ||||
• drøfte miljøkonsekvensar i norske og samiske samfunn av bruk og inngrep i naturområde | ||||
• gje døme på korleis ein har utnytta ressursane i Noreg og drøfte korleis endringar i nærings- | ||||
strukturen har påverka lokalisering og busetnadsmønster |
Kortfilmene om Hove – PR-stunt eller historiske framstillinger?
Fellesfaget Historie Vg2 | ||||
Historieforståelse og metoder | ||||
• finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger |
||||
• bruke digitale verktøy til å hente informasjon fra ulike medier og vurdere den kildekritisk i egne | ||||
framstillinger |
Fellesfaget Historie Vg3 | ||||
Historieforståelse og metoder | ||||
• identifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne |
||||
historiske framstillinger | ||||
• utforske ulike korte historiske framstillinger av en og samme hendelse, og diskutere forfatternes | ||||
valg av innfallsvinkel og spørsmålsstilling |
Norsk Vg1, Vg2, Vg3 | ||||
Vg1 Sammensatte tekster | ||||
• beskrive samspillet mellom muntlig og skriftlig språk, bilder, lyd og musikk, bevegelse, |
||||
grafikk og design og vise sammenhengen mellom innhold, form og formål | ||||
• beskrive estetiske uttrykk i teater, film, musikkvideo, aviser og reklame og drøfte ulike funksjoner | ||||
knyttet til språk og bilde | ||||
Vg2 Sammensatte tekster | ||||
• vurdere bruk av estetiske virkemidler i ulike medier | ||||
Vg3 Sammensatte tekster | ||||
• sammenligne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet | ||||
• analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og Internett ved | ||||
hjelp av begreper fra retorikken | ||||
Vg3 påbygging til generell studiekompetanse Sammensatte tekster | ||||
• vurdere bruk av estetiske virkemidler i ulike medier | ||||
• sammenligne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet |
Hvilke kilder bygger filmene på?
Fellesfaget Historie Vg2 | ||||
Historieforståelse og metoder | ||||
• finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger |
||||
• bruke digitale verktøy til å hente informasjon fra ulike medier og vurdere den kildekritisk i egne | ||||
framstillinger |
Fellesfaget Historie Vg3 | ||||
Historieforståelse og metoder | ||||
• identifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne |
||||
historiske framstillinger | ||||
• utforske ulike korte historiske framstillinger av en og samme hendelse, og diskutere forfatternes | ||||
valg av innfallsvinkel og spørsmålsstilling |