Oppgavesettet vil også trene deg i å nå kompetansemål innen fagene:
Historie og filosofi 1 Vg2
Religion og etikk Vg3
Oppgavesettet vil også trene deg i å nå kompetansemål innen fagene:
Historie Vg3
Norsk Vg1, Vg2, Vg3
Oppgavesettet vil også trene deg i nå kompetansemål innen fagene:
Historie Vg3
”Maskene på Tromøy kirke” – levninger fra norsk middelalder
I dette oppgavesettet beveger vi oss tilbake til norsk middelalder, og ser litt nærmere på noen merkelige skapninger i muren på Tromøy kirke.
Kompetansemål
Fellesfaget Historie Vg2 | ||||
Historieforståelse og metoder | ||||
• finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger |
||||
• bruke digitale verktøy til å hente informasjon fra ulike medier og vurdere den kildekritisk i egne | ||||
framstillinger | ||||
Samfunn og mennesker i tid | ||||
• gjøre rede for samfunnsforhold og statsutvikling i Norge fra ca 700 til ca 1500 og diskutere mulig | ||||
påvirkning fra andre kulturer, samfunn og stater |
Tidsramme: 30-75 minutter |
Fellesfaget Historie Vg2 | ||||
Historieforståelse og metoder | ||||
• finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger |
||||
• bruke digitale verktøy til å hente informasjon fra ulike medier og vurdere den kildekritisk i egne | ||||
framstillinger | ||||
Samfunn og mennesker i tid | ||||
• gjøre rede for næringsutvikling i Norge fra ca 1500 til ca 1800 og analysere virkningene for | ||||
sosiale forhold i denne perioden |
Tidsramme: 30-45 minutter |
Kortfilmene om Hove – PR-stunt eller historiske framstillinger?
Fellesfaget Historie Vg2 | ||||
Historieforståelse og metoder | ||||
• finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger |
||||
• bruke digitale verktøy til å hente informasjon fra ulike medier og vurdere den kildekritisk i egne | ||||
framstillinger |
Tidsramme: 45-60 minutter |
Hvilke kilder bygger filmene på?
Kompetansemål
Fellesfaget Historie Vg2 | ||||
Historieforståelse og metoder | ||||
• finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger |
||||
• bruke digitale verktøy til å hente informasjon fra ulike medier og vurdere den kildekritisk i egne | ||||
framstillinger |
Tidsramme: 30-45 minutter |